HET PORTRET — TREND MAGAZINE

HET PORTRET — TREND MAGAZINE

HET BETERE ONTWERP EN DE BETERE AFWERKING 

België onderscheidt zich positief met prachtig servies van aardewerk. Sinds twee jaar is daar het merk OSKAR bijgekomen. OSKAR profileert zich met eigen design en richt zich met elke serie op een verschillend eetmoment. In België zelf is OSKAR direct goed geland bij de consument,  maar  de  corona-epidemie  gooide  over  de  grenzen roet in het eten. Tot nog toe tenminste, want de herontdekking van het thuis koken tijdens de pandemie creëert ook extra kansen  voor  dit  merk.

D&M Deco is de onderneming die OSKAR op de markt brengt. De  bedrijfsnaam  is  tegelijk  een  merknaam  met  een  enorme weerklank  in  de  potterie. Voor  de liefhebbers  van  tuin- en kamerplanten is D&M Deco een van dé A-merken, maar lang niet heel de productie van het bedrijf wordt onder dit label op de markt gebracht. “Zeker de helft van onze output is bestemd voor private label,” zegt managing director Christophe Scheyvaerts. “We leveren bijvoorbeeld  aan  enkele  grote Amerikaanse  winkelketens.  We hebben een sterk sourcing en design team binnen D&M. Dat team heeft inspiratie gehaald uit  de  Europese  trends  en  die  vertaald  naar  de  Amerikaanse markt. Maar wij zijn groot geworden door ons op de zelfstandige  winkelier  te  richten.  Die  duizenden  kleinere  klanten koesteren we, nog steeds. Speciaal voor hen hebben we dan ook  de  servieslijn  OSKAR  ontwikkeld.”

Het portret - Trend Magazine
Selectiviteit

Potterie en tableware hebben overeenkomsten maar vormen toch twee  gescheiden werelden. De gemeenschappelijke factor tussen beide is het materiaal en de materiaalkennis. “Wij  hebben  eigen  ontwerpers  in  dienst  en  we  zijn  wereldwijd opdrachtgever  bij  de  beste  fabrieken,”  verduidelijkt  Christophe Scheyvaerts.  “Toen  de  Antwerpse  keramist  Koen Ghesquière ons  een  serviesontwerp  kwam  voorstellen  zijn  we  op  zijn voorstel ingegaan. Dat werd de basis voor YANN, onze eerste negendelige serie  borden, kommen en schaaltjes. We hebben die in Portugal laten maken, omdat daar de kwaliteit van de afwerking net iets beter is dan in China. De beste ovens vind je in Azië, maar de beste ambachtslieden in Portugal.” Er stelde  zich echter wel een ander probleem,  namelijk  dat van de selectiviteit. “Met ons merk potterie zijn we in heel wat tuincentra en bloemenwinkels aanwezig.  We geloven in de kracht van een niche en in marktsegmentatie. Daarom hebben we besloten een apart merk voor ons serviesgoed te in het leven te roepen. Dat werd OSKAR.“ 

Onderling mengen

OSKAR bestaat momenteel uit de series YANN, LEA en de kleinere TOMAS.  De  keuze  voor  persoonsnamen is allesbehalve toevallig, zegt Christophe. “We richten ons in de eerste plaats op consumenten tussen de 25 en de 45 jaar die graag vrienden en familie thuis ontvangen bij een lekkere maaltijd. Dat kan een uitgebreid diner zijn maar evengoed  een  ontbijt of een high tea. Met  elke  serie  bedienen we een ander ‘eetmoment’ van de dag, zodat je het serviesgoed naast elkaar kunt gebruiken.

Je kunt het ook onderling mengen en perfect combineren met andere tableware die je al in je bezit hebt. Onze keramiek heeft ook een hoog giftgehalte.” Prijstechnisch is OSKAR eerder aan de hoge kant van het spectrum gepositioneerd. Als je OSKAR wilt  vergelijken  met  de  andere  Belgische  aardewerkmerken,  dan denk ik dat we dichter bij Serax staan dan bij Salt & Pepper of Cosy & Trendy. Een typische winkel waar we twee jaar terug begonnen zijn is dan ook Graanmarkt 13 in Antwerpen, dat is de  retailpoot  van  het  gelijknamige  sterrenrestaurant.“ 

Conceptstores

De lancering van OSKAR werd een succes. “Het merk is in België opgenomen  door  tal  van  conceptstores  en  ook  de  consument heeft  het  direct  gekocht,’  zegt Estelle Veldeman, online marketeer bij D&M Deco. “In Nederland zien we dat het goed aanslaat bij webwinkels als Fonq, maar daar hebben we in de overige retail nog wel een weg te gaan. Door de Covid konden we het voorbije jaar amper winkels bezoeken en hebben we aan geen enkele vakbeurs kunnen meedoen, en net op die beurzen, zoals ShowUp en Maison & Objet, hebben we in 2019 en 2020 OSKAR goed onder de aandacht weten te brengen. Wat we lange tijd niet meer via persoonlijke ontmoetingen konden  doen, hebben we vooral via social media en de website proberen te bereiken.  Dat bewijst dat het merk veel potentieel heeft, maar we hebben dat nog niet zo kunnen waarmaken als dat we gehoopt hadden.” 

Geen bevlieging

De  winkels  gingen dicht, de beurzen werden afgelast, maar de consument  bleef wel eten, en deed dat noodgedwongen alleen nog thuis. “Die  enorme  belangstelling  voor  koken  en  bakken  waartoe  de lockdowns  hebben  geleid, is voor ons zeer gunstig,” zegt  Christophe Scheyvaerts. “We zijn er ook van overtuigd dat dit geen bevlieging is. Ik denk eerder dat de huidige  run  op  de  horeca  een  tijdelijk  karakter zal hebben. De prijzen zijn flink de hoogte in gegaan en dat zal na de zomer een domper zetten op het enthousiasme.  Elke week uit eten gaan wordt voor veel mensen in onze doelgroep misschien te duur, of het geld toch niet echt waard. Als je dan méér inzet op zelf koken en zelf gasten ontvangen, is dat een extra reden mooi en kwalitatief hoogwaardig aardewerk te kopen. Dus ook onze net iets hogere prijsstelling zal dan in ons voordeel gaan spelen.” 

Vierhonderd nieuwe artikelen

Met ander woorden:  de kaarten liggen goed geschud voor OSKAR. En ook voor het vervolg heeft het bedrijf alles in huis om het succes te bestendigen.  Op de hoofdvestiging in Aartselaar, vlak onder Antwerpen, werken twintig mensen, op het kantoor in China nog eens twaalf. Samen  vormen  ze  een  echt  kenniscentrum,  met  specialisten  op  elk terrein  van  de  business.  “Halfjaarlijks  brengen  we  zo’n  vierhonderd nieuwe  artikelen  op  de  markt,  grotendeels  ontworpen  door  onze  eigen designers  maar  deels  ook  door  freelance  ontwerpers.  Het  leeuwendeel daarvan bestaat natuurlijk uit potterie maar het spreekt voor zich dat onze tableware daar ook van profiteert. We waren twintig jaar lang een familiebedrijf  en  zijn  nu  eigendom  van  een  investeringsmaatschappij, maar die laat ons de vrije hand in de ontwikkeling en marketing en garandeert  voldoende  financiële  ondersteuning  als  we  iets  nieuws breed in de markt willen zetten. Dat gaan we komend seizoen doen met weer een nieuwe serie voor OSKAR, dit keer met crèmekleurige borden,  schalen  en  kommen.” OSKAR  is  nog  jong  en  heeft  een  heel  commercieel  leven  voor  zich. De  pauze  die  Covid  vormde  is  uiteindelijk  niet  meer  geweest  dan  een tijdelijke  stilstand  om  opnieuw  naar  adem  te  happen,  in  de  handen te spuwen en er dan pas echt stevig in te vliegen. Reculer pour mieux sauter,  noemen  de  Fransen  dat,  terugtrekken  om  des  te  verder  te kunnen  springen.  In  Nederland  zullen  we  de  komende  maanden  vanzelf merken hoe hoog en ver OSKAR in het retaillandschap zal landen.

 

Bekijk hier de gehele OSKAR collectie